perjantai 15. tammikuuta 2016

Asiakaspalvelun ihanuus


Taalasmaa tässä huomenta. Aurinko paistaa, mittarissa on +30 astetta, kello on yheksän ja oon jo pari tuntia ollu töissä. Majatalo on melkeen tyhjä, koska koko saari on hiljentyny viime päivinä aika kovasti. Low season puskee vihdoin päälle. Sen sijaan sadekausi.... ei tietookaan.

Feispukissa on ryhmä, johon myä täällä asiakaspalvelubizniksessä duunaroivat voiaan tilittää kaikenlaisia hölmöyksiä mitä asiakkaat tekee tai pyytää tai sanoo tai vaatii. Parhaat palat, olkaa hyvät,

- Tämä tapahtui miulle juuri: asiakas varasi huoneen varaussivuston kautta mutta lähestyi buukkauksen jälkeen vielä sähköpostilla erikseen. Kertoi että on erikoisruokavalio ja listas kaiken mitä ei voi syädä, ei edes pieniä määriä mitään tätä ja tätä. Että voiaanko hänelle tehä erikoisaamiaiset. Ystävällisesti vielä listas tuotteita, joita voitas hänen aamupalaansa varten hankkia. Vastasin kohteliaasti, että meiän aamiaismenyy on tämä ja tämä, ja hän voi toki vapaasti mennä lähistön kuppiloihin aamiaiselle jollei meiän tarjonnassa ole mitään syätävää tai tuoda omat eväät. Ja painotin, että hänen terveytensä ja ruokavalionsa on hänen  vastuullaan, ja että me ollaan pieni muutaman huoneen majatalo, ei ravintola, eikä meillä ole mahista tehä erikoisaterioita tilauksesta. Kiitos ja moi. Onnea vaan Indonesiassa lomailuun, jos syöminen on vaikeaa. Siinäpä selittelee sitten joka aterian yhteydessä että en voi syyä tätä enkä tätä enkä tätä enkä tätä enkä tätä....

- tapahtui myös miulle: asiakas valitti että huoneisiin näkee sisälle jos verhot on auki. Ja jos verhot on kiinni niin tuntuu kuin istuis jossain pimeessä vankilassa. Lisäks verhot on todella vaikeat käyttää (kyseessä täysin normaalit verhot).

Sitten muille sattuneita juttuja:

- asiakkaat valitti, ja kirjottivat siitä myös Tripadvisoriin, että kylpyhuoneen lattia on suihkun jälkeen märkä.

- asiakkaat valitti, että huone on kuuma jos ilmastoinnin kytkee pois päältä. No shit????

- asiakkaat kysyivät, onko majatalolla tarjota parkkipaikkaa asiakkaan vuokraamalle autolle. Ja kauanko Trawanganin lentokentältä ajaa hotellille.

- asiakkaaat valitti, että suihkun suihkutinsuutin on tosi pieni ja letkukin todella lyhyt. Pomo meni kattomaan asiakkaiten kanssa että miten niin, mitä helvettiä. Opasti sitten, että niin, tämä vessanpöntön vieressä oleva suihku on ns. pillupuhelin jolla on tarkotus esim. pestä perse kakkoshädän jälkeen. Varsinainen suihku on tämän viereisen oven takana.

- hotelliin matkalla oleva asiakas soittaa Lombokin lentokentältä ja valittaa, että taksikuski koittaa kusettaa, yrittää viedä heitä johonkin veneelle, jolla pitäis tulla sinne hotellille, eikä suostu ajamaan suoraan hotellille.

- asiakas tsekkaa ulos aiottua aikasemmin, koska tuuletin ei toimi kun tulee sähkökatko

- asiakkaat tsekkaa ulos ja poistuu saarelta koska "rannan hiekka on kuumaa"

- snorklaajat valittaa kun ei näkyny kilpikonnia ja pyytävät järjestämään kilpikonnat paikalle huomisaamuksi. Ovat oikeasti tosissaan.

- asiakkaat peruu varauksen, kun selviää että tänne täytyy tulla veneellä

- asiakas saa raivarin, koska pullo olutta maksaa 30 dollaria. Ravintolan omistaja haetaan paikalle selvittämään tilannetta. Kertoo asiakkaalle, että 30 000 rupiaa on kylläkin noin 3 dollaria. Asiakas mykistyy, heittää rahat tiskiin ja poistuu. Ei edes pahoittele.

- asiakas haluaa vaihtaa huonetta, koska nykyisessä kummittelee


Pääosin asiakkaat on kuitenki mukavia ja hyvillä fiiliksillä. Lomalla kun ollaan ni mieliala on lepposaks säädetty. Mutta aina välillä tulee niitä, jotka ei ymmärrä, että nyt ei olla länsimaisessa suurkaupungissa, jossa systeemit skulaa täysillä. Välillä pätkii sähköt, sille ei voi mitään. Kyllä, huoneen ulkopuolella saattaa olla fuckyou-gekko joka pitää meteliä. Kyllä, polut ja tiet tuolla pusikossa on kuoppasia ja sadekaudella mutasia, mutta eihän yks majatalo sillekään asialle mitään voi.

Mutta tuo aina hämmentää, että ihmiset ei tiiä yhtään mihin ne on ees tulossa. Ai se on saari ja sinne tullaan veneellä? Mitennii siel ei oo lentokentää, meillähän on lennot jo ostettu? (Öööö.... lentolipussa varmaan lukee Bali tai Lombok, ei Gili Trawangan???)

Ja sitten ne tyypit jotka meilaa miun kissa-meiliin, että oisko mun kissahotellissa huonetta vapaana kahelle ihmiselle niin ja niin moneks yäks.... kyllä on, laitetaanko molemmille oma häkki vai mahutteko yhteen? Hiekkalaatikko ja whiskasit sisältyy hintaan, matokuurista velotetaan ekstraa.



5 kommenttia:

J kirjoitti...

Hahah en kestä mitä juttuja :D Huvittavaa, mutta varmaan ärsyttävääkin välillä. Tuo on jo outoa, ettei oteta kunnolla selvää, minne ollaan menossa. Oon törmännyt monesti siihen, että monet luulee Gilien kuuluvan Balille... :)

Héléna / Chez Héléna kirjoitti...

Ihan mahtava toi valokuva! Mahtavia tarinoita, voin kuvitella, että kaikenlaista tulee vastaan. Itse en ole koskaan ollut majatalossa töissä, mutta muistan kyllä kuinka Costa Ricassa eräs amerikkalainen valitti taksien maksavan liikaan. "This is a third world country! They shouldn't be so expensive! " Jösses, Hävetti hänen puolestaan.

Minttu kirjoitti...

Hohhohhoo! Hauskoja nuo turret, joil ei oo mitää hajuu kohteista. Enpä kyl ihmettelin jos joskus rakentaisivat pitkän sillan Lombokilta saarille, ku nähtiin just noi Denpasarin kentälle menevät siltatiet...(toll road). Tää juttu kyl piristi päivää!

Ana kirjoitti...

Joo, olen ollut turistipalvelussa töissä useampia vuosia... tommoseks se vähän menee, välillä.

Eiks toi pitäis olla "thanks for fisting us"?

:-D

Mari kirjoitti...

Hauskoja juttuja, matkailu avartaa kirjaimellisesti. Voi oppia esim. että jos sähköt katkee, sähkölaitteesta loppuu virta ;-). Luonto on kanssa aika ihmeellinen asia kaupunkilaiselle. Tuli itselle mieleen kokemus leirintäalueelta, jonka valttina oli sijainti kauniissa järvi- ja metsämaisemassa (no, kaikkihan ne sijaitsee). Aamulla vastaanottoon tuli kärsivän näköinen nuoripari, jotka kainosti pyysi, että voisiko ne käet hiljentää ensi yöksi, että saisi nukuttua... Suosittelin ystävällisesti hotellia lähikaupungista. Luonnon äänet ne vasta ahistavia ovat ja arvaamattomia :-).

Kiitos taasen blogauksista, ja ehkä joku päivä se kissahotelli on totta. Pyydä Anssi Kela yhtiökumppaniksi, oli jakanut Facessa siun kissakuvakortin just tänään :-).